Faceti cunostinta cu Dragos Stoicescu. La 55 de ani, are propriul avion. Nu-i milionar in dolari, dupa cum nici aparatul sau de zbor nu e un jet de business. Dar e totusi un avion, care se ridica de la sol si zboara in croaziera bine-mersi, cu o viteza pe care jos o ating cu greu tinerii aceia cu aere nervoase si masini cu esapamentul cat palma. In diametru, bineinteles.
Avionul lui Dragos Stoicescu intra la categoria „ultrausoare“. Sa nu credeti insa ca poate fi tinut in palma – cantareste, totusi, jumatate de tona, cu doua persoane la bord. Categoria „ultrausoara“ e denumita astfel dupa o lege care stabileste conditiile in care un om isi poate construi – sau cumpara – un mic avion pentru placerea personala. Am spus placere? E de fapt mai mult decat atat, dar pilotii vorbesc greu despre asta si prefera poeziei faptele si cifrele. „Ideea mi-a venit in 1998.
La aeroclub stateam prost cu uleiul, cu benzina… Intr-o zi, l-am vazut pe Stefan Petrescu – unul dintre primii romani proprietari de avion – cum isi scoate aparatul din hangar si zboara. Atunci m-am decis sa-mi fac si eu unul“, spune Stoicescu. Proiectul ii apartine, insa la inceput l-au ajutat cativa oameni de la fabrica de avioane Brasov. O alta parte a lucrului au facut-o patru mecanici si un electrician, nici unul cu vreo idee – macar preconceputa! – despre aviatie. „Fuselajul (partea fusiforma in care sta pilotul) l-am facut de vreo patru ori pana a iesit cum trebuia“, completeaza pilotul.
Calculatorul a avut un rol important aici: Stoicescu a folosit un soft de proiectare pentru aviatie. Dar a contat si experienta de pilot sportiv, un om care stie ca incercarile la care e supus un avion de-a lungul vietii sale nu se regasesc mereu in manualele de zbor. Primul motor s-a oprit de patru ori in timpul zborului Surpriza placuta: avionul a mers bine de la inceput. Singura problema a fost una care n-a tinut de munca de constructie. „Primul motor era foarte prost. In 87 de ore de functionare, am avut patru pene.
Noroc ca eram deasupra aerodromului si am putut ateriza cu motorul oprit“, spune pilotul. Cu ceva bani in plus, Stoicescu si-a luat un Rotax, cel mai popular motor printre aviatori. Cunoscut de altfel si la sol, pentru ca unele dintre aceste motoare sunt folosite la jet-ski-uri sau sanii cu motor. Ce face Dragos Stoicescu cu avionul lui? Raspunsul cel mai banal ar fi ca zboara. Incotro? Ei bine, nu mai departe de 100 de kilometri in jurul Ploiestiului. De fapt, cele mai multe din cele 120 de ore de zbor pe an sunt consumate pe cativa kilometri in jurul aerodromului. Si intre 200 si 2.000 de metri inaltime.
„N-am fost la mare cu el, cand merg pe litoral trebuie sa-mi iau si familia, iar in avion nu incapem cu totii“, precizeaza Stoicescu. Familia nu regreta insa: fiul pilotului nici macar nu se gandeste sa-si ia brevet. „Ii e cam teama“, recunoaste tatal. Aerul, mai scump decat autostrada Cum faci sa-ti cumperi un avion? Incepi prin a strange bani pentru cateva masini. Nu e o gluma, e tristul adevar: aviatia e printre cele mai scumpe activitati sportive. Chiar daca oferta pe piata e extrem de variata, preturile raman mari, pentru ca fiecare piesa trebuie certificata special, iar productia se face in serie mica.
sursa:http://www.descopera.ro/
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu